Klage på vedtak fra NAV – dette bør du vite
Få hjelp av erfarne advokater ved feilaktige NAV-vedtak
De fleste vil på et tidspunkt i livet være i kontakt med NAV – enten det gjelder sykepenger, arbeidsavklaringspenger (AAP), foreldrepenger, uføretrygd, sosialhjelp eller andre ytelser. Når du søker NAV om økonomisk støtte eller tjenester, mottar du et vedtak. Dersom du mener vedtaket er feil, har du rett til å klage.
Hva er et vedtak fra NAV?
Et vedtak er NAVs formelle avgjørelse i din sak – enten den gjelder innvilgelse, avslag eller endring av en ytelse. Vedtaket skal inneholde en begrunnelse, informasjon om klageadgang og klagefrist.
Du kan klage dersom du mener:
Resultatet er feil (f.eks. du har fått avslag)
NAV har tolket regelverket uriktig
Faktum i saken er feil
Du ikke har fått tilstrekkelig informasjon eller veiledning
Du kan klage selv, eller gi fullmakt til en advokat eller annen person som klager på dine vegne.
Hvordan klage på et NAV-vedtak?
Det skal fremgå av vedtaket hvordan du går frem for å klage. Klagen sendes vanligvis til den enheten i NAV som fattet vedtaket. Her er den typiske prosessen:
1. Ny vurdering av NAV
NAV vurderer saken på nytt. Hvis du får medhold, vil du få et nytt vedtak – som du også kan klage på dersom du fortsatt er uenig.
2. NAV Klageinstans
Dersom du ikke får medhold, sendes saken videre til NAV Klageinstans, som er en uavhengig enhet. Du vil bli varslet om dette, samt få informasjon om forventet saksbehandlingstid.
3. Anke til Trygderetten
Dersom du ikke får medhold hos NAV Klageinstans, kan du i de fleste tilfeller anke saken til Trygderetten. Dette er en uavhengig domstollignende instans som vurderer om NAV har tolket regelverket korrekt.
Klagefrist – hvor lang tid har du på å klage?
Klagefristen varierer, men er som hovedregel seks uker fra du mottok vedtaket. Klagefristen skal alltid oppgis i vedtaket. Oversitter du fristen, kan klagen bli avvist, med mindre det foreligger særlige grunner.
Kan du få dekket utgifter til advokat?
Ja – dersom klagen fører frem, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter for å få vedtaket endret. Dette inkluderer blant annet:
Utgifter til advokat
Eventuelle dokumentasjonskostnader
Saksomkostninger
I noen tilfeller kan du også ha krav på erstatning, dersom NAV har gjort en feil som har påført deg et økonomisk tap.
Når bør du kontakte advokat?
NAV-vedtak kan ofte være kompliserte, og inneholde henvisninger til lover og vilkår som ikke er enkle å forstå. Mange opplever at de ikke får god nok veiledning fra NAV, og føler seg usikre på hvordan de skal gå frem.
En advokat kan hjelpe deg med:
Å vurdere om du har en god sak
Å skrive og sende en juridisk solid klage
Å følge opp saken i klageinstansen eller Trygderetten
Å kreve dekning av advokatutgifter eller erstatning
Hos Advokat Bærum får du hjelp fra advokater med spesialisering i NAV-saker og trygderett.
Hvorfor velge Advokat Bærum ved NAV-klager?
Vi har lang erfaring med klagesaker mot NAV
Vi vurderer alltid om du kan få fri rettshjelp eller få dekket advokatutgifter
Vi bistår deg gjennom hele prosessen – fra klage til eventuell anke.
Du får ærlig og realistisk vurdering av din sak.
Ta kontakt for en uforpliktende vurdering
Er du uenig i et vedtak fra NAV? Vi hjelper deg med å vurdere saken og klagemulighetene dine. Du kan ha krav på både advokatbistand og erstatning.